Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif terhadap Hasil Belajar PPKn Siswa Kelas IV SDS Dakwatul Islam Mbaruai

Authors

  • Resti Dwi Arika Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Amal Bakti
  • Ahmad Calam Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Amal Bakti
  • Fatmawati Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Amal Bakti

Keywords:

Learning Model, STAD, PPKn Learning Outcomes

Abstract

This quantitative research focuses on the learning outcomes of 50 students in class IV SDS Dakwatul Islam Mbaruai who use the STAD Type Cooperative Learning Model. The results of the analysis and testing of research hypotheses show that students' Civic Education learning outcomes in the Team Achievement Division cooperative learning model are different from student learning outcomes in the Team Assisted Individual cooperative learning model. The results of the analysis and testing of the research hypothesis show that the Student Teams Education Division's cooperative learning model uses a multiple choice test with pretest and post-test t test.

References

Darmansyah. (2013). Strategi Pembelajaran Menyenangkan dengan Humor. Jakarta: Bumi Aksara.

Fatmawati, F., & Yusrizal, Y. (2020). Peran Kurikulum Akhlak dalam Pembentukan Karakter di Sekolah Alam SoU Parung Bogor. Jurnal Tematik, 10(2), 74–80.

Fatmawati, F., Yusrizal, Y., Lubis, B. S., & Rafiqah, F. S. (2020). Peran Kurikulum Logika terhadap Hasil Belajar IPS Siswa di Sekolah Alam Sou Bogor. Jurnal Tematik, 11(3), 67–174.

Istarani dan M. Ridwan. (2014). 50 Tipe Pembelajaran Kooperatif. Medan: Media Persada.

Muchith, Saekhan. (2017). Pembelajaran Kontekstual. Semarang: RaSAIL Media Group.

Nuraidah. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Melalui Pembelajaran PAIKEM untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA dan Kecakapan Siswa di Kelas VI-A SDN 105855 PTPN II Tanjung Morawa. Jurnal Tematik. 4 (2): 119-130.

Ridwan, Abdullah. (2013). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Rusman. 2014. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Sanjaya, Wina. (2014). Strategi Pembelajaran, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Setiawan, Agung. (2013). Pengaruh Disiplin Kerja Dan Motivasi Terhadap Kinerja Karyawan Pada Rumah Sakit Umum Daerah Kanjuruan Malang. Jurnal Ilmu Manajemen. 1 (4).

Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Slavin, R. (2015). Cooperative Learning: Theory, research, and Practise. Boston: Allyand and Bacon Publishers.

Suharsono. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw dan STAD (Student Team Achievement Division) terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS (JPPI). 9 (3): 1295-1305.

Tamarli. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Aktivitas dan Prestasi Belajar PKN Kelas XI SMA Abulyatama Aceh Besar. Jurnal Pendidikan Serambi Ilmu. 26 (1): 238-245.

Downloads

Published

2024-09-17

How to Cite

Arika, R. D., Calam, A., & Fatmawati. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif terhadap Hasil Belajar PPKn Siswa Kelas IV SDS Dakwatul Islam Mbaruai. TERPADU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 291–298. Retrieved from https://pelitaaksara.or.id/index.php/terpadu/article/view/45